Maria Lundblom Bäckström

Lite av varje tankar

Publicerad 2009-09-10 16:44:21 i Allmänt

Ja nu har jag inte skrivit på snart en vecka här.
Vad rörs sig i mina tankar just nu?

Mycket runt jobbet faktiskt. Det är intensivt hela tiden och även om det är roligt så gillar jag inte riktigt känslan av att jag inte blir klar utan lämnar och sen får jag inte jobba med det förrän om flera dagar. Då har man tappat lite igen och så får man börja fundera en stund var man var.

Min kära man håller på med att försöka påverka att få upp mjölkpriserna och idag skulle p1 intervjua honom. Ja han har många idéer och vill bla försöka få handeln att ta ett större ansvar. Jag tror som han att många skulle vara beredda att betala någon krona mer om man visste att det oavkortat gick till bönderna. Vi vill väl ändå ha kvar vår mjölkproduktion i Sverige?


Det börjar märkas lite smått att det är valår nästa år. Vi har börjat med nomineringar i lokalavdelningarna och i media kan man se att både vänstern och vår egen Allians börjar samla sig och försöker infria vallöftena.

Lokalt så verkar vi ju få lite tillskott i kassan och jag hoppas det kan hjälpa upp på de områden där det finns mest behov och att det verkligen når brukarna inom barn och vård och omsorg.


Träffade mitt rådslag Landsbygd/Samhälle, i tisdags och där signalerade man oro över eventuell nedläggning av förskola ute i ett av landsbygdsområdena. Man har tomter där som man hoppas ska begyggas och i närheten byggs det redan. Man tycker det stämmer dåligt att då lägga ner den förskolan så man får 1mils väg till nästa förskola enkel väg. Det kan antingen innebära att en familj får köra 4mil fram och tillbaka om man jobbar åt andra hållet, eller, och kanske troligare, att man väljer att lämna barn i annan kommun och då är frågan om det blir ökade kostnader för vår kommun ändå?
Det kan ju också kanske innebära att familjer väljer att bygga i annan kommun.
Ja det är svåra beslut och svårt att veta vad som blir bäst i längden. Hade ibland varit skönt att ha facit innan.


Sen har jag läst igenom regelboken för vårdvalet i Jönköpings län. Jag tycker det ser jättebra ut det mesta. Patienten kan räkna med en god och högkvalitativ vård om vi lyckas genomföra detta. Jag tror verkligen att det kan bli jättebra. Återkommer nog om detta framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela