Maria Lundblom Bäckström

Reflektioner kring veckan!

Publicerad 2009-11-28 11:53:01 i Allmänt

Veckan som varit har varit full av politikiska uppdrag. Det började i måndags med kommunfullmäktige där jag hade med en interpellation omkring varför vi i Aneby kommun inte har gått med Landstinget och övriga kommuner i att starta Barnahus i Jönköpings län. (Här kan du läsa om Linköpings Barnahus om du inte vet vad ett Barnhus är). Jag hade fått ganska mycket bra underlag från landstinget och det kändes som jag ändå på ett bra sätt kunde driva frågan. Troligen kommer kommunen nu ompröva beslutet som det verkade efter samtal med flera ledamöterna efter fullmäktige.

Tisdag och onsdagen följdes sen av Landstingsfullmäktige. Två bra dagar där vi klubbade en bra budget.
Här är mitt inlägg och vill du se det går det att gå in på den här länken via Webb tv. Klicka på Budget och sen är jag efter Mia Frisk.

Det här är en budget med inriktning att fortsätta stärka patientens ställning och inflytande inom vården. Med stark betoning på Folkhälsoarbete som ska genomsyra alla landstingets verksamheter och dels genom att inom Hälso- och sjukvården belysa olika perspektiv som; patientfokuserad, Tillgänglig, Jämlik, kunskapsbaserad, säker och kostnadseffektiv.

Att vi nu också genom Vårdvalet verkligen låter medborgarna välja vilken Vårdcentral de önskar tillhöra är ytterligare ett bevis på den ideologi som vi Kristdemokrater har, där vi tror att varje enskild person har förmåga att själv välja vem man vill ska ta hand om ens vård.

Genom att fortsätta utveckla IT tjänster via internet som Mina Vårdkontakter där patienten kan

beställa tid, boka av eller ändra tid för besök, förnya recept och hjälpmedel så skapas också en större tillgänglighet för patienterna.

Jag vill lyfta det positiva arbete som bedrivs mellan kommun och landsting i Esther projektet på Höglandet som har skapat en mycket bättre vårdkedja mellan landsting och kommun. Att det under senare år också har startats liknande arbeten i Värnamo där det kallas Herman och Brita och i Jönköpings sjukvårdsområde där det heter KLAS är verkligen positivt.

Det är viktigt att vi ser till att dessa arbeten får möjlighet att fortsätta och att även kommunerna stöttar det fortsatta arbetet.

I mitt dagliga arbete som skolsköterska ser jag att det finns ett stort behov av utredningar för barn med misstänkta neuropsykiatriska diagnoser. För att de ska kunna få rätt hjälp både medicinskt och även inom skolan krävs det att utredningar är gjorda. Som det är nu har vi tyvärr långa väntetider och neuropsykiatrin behöver, precis som det står i budgeten, förstärkas.

Det är därför glädjande att se att medel avsätts för neuropsykiatriska team inom barn- och ungdomshabiliteringen för att förbättra tillgängligheten för bedömning så att köerna kan kortas.

I flera år har vi i budgeten haft med som mål att det ska finnas en familjecentral och ungdomsmottagning i varje kommun.

I Hälso- och sjukvårdsutskottet på Höglandet besökte vi nu i höst den nystartade familjecentralen i Eksjö och det var verkligen roligt att se vilket gott arbete de verkar utföra i sin nyöppnade verksamhet.

I Aneby har vi ännu inte fått någon familjecentral. Aneby är en liten kommun men behovet av stöd till familjer och ungdomar där är inte mindre för det. Jag hoppas att vi även för Aneby ska kunna hitta någon form av familjecentral så att familjerna och ungdomarna också där kan få samma stöd som i övriga kommuner i länet där vi nu har startat familjecentraler.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen har fredagen gått i Adventpysslandets tecken och idag blir det pepparkaks och lussebullsbak!
Bäst jag går nu för min yngsta dotter sitter här och väntar med armarna i kors.


 

 

 


Kommentarer

Postat av: Lina-La Funkis Villa

Publicerad 2009-12-09 09:08:30

Era pepparkakor var jätte goda! Leja gillade dem oxå:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela