Maria Lundblom Bäckström

Minska medborgarnas inflytande!

Publicerad 2009-05-01 10:11:06 i Allmänt

Ja så verkar tjänstemännen i vår kommun resonera när man i sparförslag vill dra in våra rådslagsgrupper.

Inför den här mandatperioden så startade vi i kommunfullmäktige olika Rådslag där kommunfullmäktigeledamöter träffar olika grupper i samhället för att diskutera frågor inom området. Jag själv finns med i Rådslag samhälle/landsbygd. 
Det kan ibland bli lite för mycket detaljfrågor men det är vår uppgift att som politiker försöka lyfta upp frågorna till en politisk nivå. För min del så känns ändå det här forumet som ett av de mest meningsfulla. Här möter jag mina väljare och får också möjlighet att höra hur de ser på olika saker och också förklara varför vissa beslut blivit som de blivit.

Tanken är dels att medborgarna lättare ska kunna kommunicera med oss politiker, öka delaktigheten och också att vi ska kunna informera om vad som är på gång. 

Ja jag blev väldigt förvånad när man då i tjänstemannaförslaget inför budget 2010 lägger förslag att lägga ner rådslagen. Det är ju ändå inget som tjänstemännen överhuvudtaget ska tafsa på. Det är ju ett instrument för oss politiker att förbättra demokratin. Jag vet inte om man upplever sig hotade på nåt sätt i tjänstemannaled? 

Jag kan ju mer tycka att vi istället behöver öka det politiska inflytandet då det är vi politiker som är förtroendevalda av folket och ska vara folkets röst.  Ja kanske ännu mer i spartider som dessa!
Då behöver vi ju verkligen lyssna in vad medborgarna tycker är viktigt och försöka prioritera på bästa sätt. Jag tror ju inte vi ska börja närmast brukarna, i våra kärnverksamheter som vård och skola utan kanske istället börja titta på stödfunktioner och i chefsled. Vilka funktioner är absolut nödvändiga just nu? Vilka uppgifter måste göras. Kanske man får lägga ner ambitionsnivåerna lite under några år men hela tiden ha i beredskap att när ekonomin tillåter så finns det en plan för vad man vill börja satsa på igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela