Maria Lundblom Bäckström

Mäns och kvinnors frestelser

Publicerad 2009-03-06 19:28:26 i Allmänt

Idag tittade jag på Tyra Banks show. Den har jag aldrig sett tidigare. Är inte så där jätteförtjust i Amerikanska talk shows men i allafall fastnade jag eftersom jag är lite fascinerad av Tyra Banks.


Idag var det två ensamstående kvinnor med i showen där den ena kvinnans man hade lämnat henne precis innan hon skulle föda sitt barn. Det är ju inte så sällan som man ser just det scenariot. Den ensamstående mamman som blivit övergiven av nån idiot till man som sviker och inte tar ansvar.

Ja nu ska jag vara lite arg ett tag. Om man tittar ut över världen så är det här vanligt. Kvinnor tar ansvar för barn och hem medan männen sviker och lever sitt eget liv som de känner för.
I vissa länder när man ger bistånd så ger man små minilån till enbart kvinnor därför att om man ger pengar till männen så blir inget bättre men ger man dem till kvinnorna och stöttar dem så startar de egna små företag och tar ansvar för sina barn.
Det här är ju helt sjukt!!
Varför är det så här?

Jag hörde någon gång att mäns största frestelse är att inte ta ansvar och kvinnors största frestelse är att ha kontroll.
Jag vet faktiskt inte om det här är en sanning men visst kan man se tendenserna runt sig.

Jag vet väldigt många ansvarsfulla män och vi svenskar har nog fostrats till det. Jag vet också en hel del kontrollerande män.
Jag vet också några kvinnor som inte har behov att kontrollera och även såna som inte tar ansvar.
Men om jag generaliserar och ser ut över världen och vårt eget samhälle så visst kan man känna igen det här.
Män som inte vill ta ansvar och kvinnor som gör andra tokiga för man har så stort kontrollbehov.

Tänk om fler kvinnor kunde få makten i världen och vågade utöva kvinnomakt och inte bara anpassa sig efter männens regler och politik. Då skulle barnen stå mer i centrum tror jag.

Vi Kristdemokrater har i allafall en intention och som mål att sätta barnen i centrum. Men vi har många motståndare som gärna vill sätta andra värden högre. Tänk om fler kunde förstå vilken bra politik vi Kristdemokrater egentligen har. Kan man säga att vi har en mer kvinnlig politik? Hmm? Det kanske är att sticka ut hakan för mycket eller?

Kommentarer

Postat av: Elin Eriksson

Publicerad 2009-03-09 22:11:08

har svårt för talkshows... Jag tittade nrä jag låg på sjukhus under 6 veckor med sonen...för attfå tiden att gå!!! Men sen inte blivit mer.... Fast det beror väl på ens livssituation......går väl oftast på dagarna?

Varit i skolan hela dagen och gjort grupparbete som vi fick klart.....sen raka vägen till aneby värdshus och middag för Birgit som gått i pension(natt-birgit). God mat! hon fick en blomma av oss med... 13 stycken va vi nog på plats iaf....=)



Nana kudden nu.....planera nästa arbete skolan i mrogon....tänkte rikta in mig på anledning till okoncentration i skolan....vi får se vad det kan bli av det....



KRAMIS

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela