Maria Lundblom Bäckström

Hur kan man se på saker på så olika sätt?

Publicerad 2009-06-16 21:11:33 i Allmänt

Idag skriver två Landstingspolitiker från (S) en insändare i Smålandstidningen.
I kursiv stil är deras insändare och under skriver jag mina kommentarer:

Vårdval hot mot Aneby vårdcentral

När vårdval införs i Aneby kommun, hur länge tror ni då att vårdcentralen kommer att finnas kvar i nuvarande privata utförande?

Det var ju faktiskt roligt att se att man är positiv till privata entreprenörer. På LF i tisdags-onsdags lät det verkligen inte så men det verkar som man nu ändrat sig och det är ju verkligen roligt.

Vårdval innebär ju bland annat att patienten har en viss peng med sig till den vårdenhet där man väljer att "lista sig". Man söker sig till en vårdenhet där man får "bra vård" eller "den vård man vill ha". Det innebär att patienten ska kunna välja vilken vårdnenhet man vill ha.
Ja visst är det bra, men riktigt den vård man vill ha är väl svårt att säga. Det måste väl ändå vara professionen som avgör vad man som patient behöver, annars kan man ju behandla sig själv.

Vad händer då om man inte väljer Aneby?

Innebär detta på sikt att vårdcentralen i Aneby stängs?
Ja om patiententerna inte väljer den vårdcentralen pga av man tycker den är så dålig så kan det ju bli så, då har ju patienterna verkligen fått säga sitt.

Den politiska ledningen säger nu att vårdval ska införas. Vad får vi då kvar i Aneby?
Ja skulle det som jag tror, osannolika hända, så kommer ju Landstinget att få ta över den Vårdcentralen.

För oss socialdemokrater är det viktigt att Anebyborna har rätt till en nära vårdcentral, en vårdcentral som ger vård på lika villkor och som finns tillgänglig för alla.
Ja det håller vi alla med om! 

Inte enbart en vårdcentral som är till för de "snabblösta fallen"som ger pengar.
Eftersom de med hög ålder och många diagnoser generera mer pengar så är det ju de patienterna som ger mest pengar för vårdcentralerna att ge vård.

Så jag hoppas att socialdemokraterna läser på lite bättre när det gäller vårdvalet innan de går ut och skriver insändare som bygger på fel fakta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela