Maria Lundblom Bäckström

En fråga till alla EU kandidater

Publicerad 2009-06-04 15:19:14 i Allmänt

Jag skulle vilja vet hur ni ser på det här med jordbruksstödet.

Som det är nu så får bönderna i stort sett stöd för brukad mark. Man får nästan ingenting för det man producerar.


Om man nu även tar bort det stöd som finns hur tänker ni då att det ska bli? Kostnaderna för maten för oss konsumenter kommer ju rusa i höjden, för någonstans måste ju det inkomstbortfallet tas. Hur ska de familjer med små marginaler då klara sig? Vem kommer ha råd att äta, ja framförallt svensk mat.

Det är ju ändå så att Sverige har mycket bättre djurhållningsregler och vi vill väl ändå gynna vårt egets lands bönder och helst också köpa så närproducerat som möjligt!


Vilka av våra EU kandidater inom partiet ser de här problemen  eller talar med representanter för jordbruksrörelsen?

Som en del av er vet är min man ordförande för LRF i Jönköping och självklart påverkas jag av vad han säger men  jag har själv funderat en del och även dragit mina egna slutsatser. Jag  kan säga att diskussionerna hemma hos oss ibland kan bli ganska heta.

Men jag hoppas att ni som ställer upp som kandidat till EU valet  lyssnar på dessa representanter för det här är ingen enkel fråga. Jag har väldigt svårt att förstå argumentet att ta bort de stöd som finns och skulle gärna ta del av din åsikt i detta.

Jag mailade till Ella och fick detta svar:

Jag vill börja med att tacka för att du mailat till mig, det är fullt upp just nu, men jag ska i alla försöka ge dig ett kort svar.

Jag tycker att jordbrukets andel av EU-budgeten ska minska, men jag vill fortsatt någon form av stöd till producenterna. Jag tycker att det ska löna sig att upprätthålla den goda standard som finns i svenskt jordbruk, t.ex. starka miljö - och djurhållningsvillkor. Detta ger som du säger ökade kostnader, och jag vill fortsatt att det ska ges en rimlig kompensation för detta. Framförallt när det gäller ekologisk oldning måste en chans att ställa om ges.

Läs även gärna den debattartikel som jag skrivit i Landsbrukets affärstidning, den 11 maj;

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=53367

Ett fortsatt lycka till i valrörelsen, önskar jag dig och dina kamrater i Aneby.

Med vänliga hälsningar

Ella Bohlin (kd)

Ledamot partistyrelsen

Toppkandidat på Kristdemokraternas valsedel till Europaparlamentet

www.ellabohlin.eu

www.BryssElla.eu

Tack Ella för detta svar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela