Maria Lundblom Bäckström

Lika värde

Publicerad 2009-07-28 15:48:40 i Allmänt

Just nu fylls mycket av min tid av att läsa om kvinnoförtryck i olika former.
Bland annat läser jag Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seierstad. Som handlar om en familj i Afghanistan. http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=1011

Det är oerhört intressant att få inblick i hur både männen och kvinnorna upplever sin livssituation. Hur det är att gå i en burka och dessutom klara av att handla på marknaden i den samma. Ja man får veta mycket om hur livet fungerar. T.ex. så får inte en flicka verka för intresserad av den man som familjen valt ut att hon ska gifta sig med. Ju ovilligare hon verkar desto bättre, för då har hon rena tankar. 
Ja så där håller det på. Kvinnors sexualitet verkar vara livsfarlig! Och så är det ju i många länder och även här. 
En kille kan ju säga och göra mycket mer än en tjej innan man tycker att han är "billig" eller lösaktig.  


Och det jag åter igen slås av: Vad är det för krafter och drivkraft som gör att man vill förtrycka kvinnor och att män genom sin fysiska styrka försöker hålla ner kvinnor i världen? Varför har män nästan alltid större frihet i de flesta länder i världen?

Vad är det som gör att män känner sig hotade av kvinnor och måste plåga, trycka ner och utöva makt mot dem?
Det här verkar ju ha pågått i alla tider som det finns någon dokumentation från. Att män vill bestämma och vill att kvinnor ska göra som männen vill. Att man utnyttjar kvinnor sexuellt och på alla andra sätt.
Jag kan inte se det som annat än ondska!

Jag håller också på att på jobbet upprätta någon typ av handlingsplan hur vi ska göra om det kommer elever till våra skolor från länder där man utövar kvinnlig könsstympning. Att man samtalar med familjen om det verkar som de ska åka till sitt hemland på besök. Det kan då finnas en risk att de ska könsstympa nån av flickorna i familjen och då måste vi informera om att det är förbjudet i Sverige och att man kan riskera upp till 4års fängelse eller mer om det verkar som flickan också utsatts för livsfara eller allvarlig sjukdom. Det kan hjälpa familjen att stå emot detta mot släkten i hemlandet om de kan säga att de kan komma i fängelse när de återvänder.
Många gånger är det släktingar som trycker på att detta ska ske och det är svårt för föräldrarna att stå emot det sociala trycket.

Ja jag har skrivit lite om det här tidigare och kommer nog återkomma igen då jag tycker att det behöver tas upp om och om igen och att vi behöver motarbeta både detta hemska men även annat kvinnoförtryck var det än utövas.

Jag vill inte säga att jag är feminist, det räcker att säga att jag är Kristdemokrat för vi står för ALLA människors lika värde och det räcker för mig om man tillämpar det rätt!

Här är länkar till intressanta sidor:
http://www.lj.se/newsdoc_files/upl_12936.ppt#257,1,Kvinnlig Könsstympning
http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/vald_overgrepp/konsstympning/index.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela