Maria Lundblom Bäckström

Jämställdhet

Publicerad 2009-02-06 11:39:40 i Allmänt

Det här med jämställdhet har följt mig i hela mitt medvetna liv tror jag. När jag började komma på att tjejer och killar, kvinnor och män inte behandlades lika utifrån att man är människa så blev jag så upprörd. Under min tonårstid var jag väldigt feministik av mig. Läste nån tjock bok som jag tror kallas feminismens bibel eller nåt sånt.

Med tiden har väl det mer aggresiva lugnat ner sig och jag har nog också insett att vi kvinnor och män är rätt olika. MEN det hindrar mig inte från att fortsätta att inte acceptera att man behandlar kvinnor och män med samma respekt inom alla områden. Man kan inte utgå från att en man är bra på vissa saker för han är man eller tvärtom. Jag blir också galen på att mannen så ofta är normen för det normala och att vi kvinnor är det som avviker från normen.

Tex. så skulle jag svara på några frågor om just  jämställdhet. Ja men då utgick även frågeställarna från att kvinnlig medverkan i olika sammanhang var det onormala och ställde frågor utifrån det. Varför inte fråga utifrån hur tycker du att det är när män deltar i dessa sammanhang?
Så här är det ofta!

Jag brukar försöka vända på det så ofta jag kan men det är ju en ständig motvind.


Tyvärr har det ju inte blivit bättre i den nya generationen. Märker när min 14åriga flicka berättar saker hon är med om att tjejer fortfarande inte kan säga och göra samma sak som killar för då är de "skabb" och horor osv.

Nej det är sorgligt att den här jämställdhetskampen måste fortgå.

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2009-02-06 11:42:03

Kommentera gärna på min blogg om vad du tycker om att media kritiserar Jessica Simpson för att ha gått upp i vikt =)

Postat av: Frida

Publicerad 2009-02-06 11:53:39

Håller med dig. En tjej och en kille ska kunna göra samma saker utan att de behandlas olika.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-02-06 18:01:02

Menart!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela