Maria Lundblom Bäckström

En ledig dag

Publicerad 2009-02-13 08:57:16 i Allmänt

En helt ny dag ligger framför och dessutom är jag ledig idag. Brasan brinner i kaminen och jag är bara tacksam för att jag har det så bra! Min mamma och pappa landar på Arlanda ikväll klockan tio. Då har de varit fyra veckor i Thailand och jag saknar dem nu! Välkomna hem! Men snart är det vår tur att få åka dit, fast inte riktigt så lång tid....

Sitter och tittar på nyheterna och det är verkligen inte alla i världen som har det bra. Men tydligen är vi i Sverige ändå inte bland de lyckligaste. Man har visst mätt känslan av lycka hos olika befolkningar i världen och på en skala från 0-10 så ligger nästan alla länder på 5,6 men i Sverige ligger vi på 5,5. Men varför är det så?

Varför är vi inte lyckligare, vi som ändå har det mesta vi behöver?
Vi har ju inte alls sån fattigdom som många har. Vad kan man göra för analys av det? Vi är ett av de mest sekulariserade länderna i världen t.ex. Kan tro och traditioner ge en känsla av lycka och trygghet som vi har tappat? Lever man mer i gemenskap med andra i andra länder? Ja det här är nog saker, tror jag i alla fall, som kan vara av betydelse.

I Sverige känns det ibland som att ju färre gränser man har desto bättre är det. Men så tror inte jag att vi människor funkar. Jag tror vi behöver balans och som min pastor sa i söndags, måttlighet kan vara sunt! Det kan vara trevligt att ta ett par glas vin men kanske inte att dricka sig berusad, det kan vara bra att diskutera sex i media till en viss gräns men inte att visa allt och utnyttja andra människor för sina egna behov. Det kan vara bra att barn får vara med och bestämma men vuxna måste sätta gränser eftersom barn ändå är barn och varken har erfarenhet eller den kunskap som vuxna har.
Ja det finns nog många områden där det här gäller. Att vara nöjd med det vi har, förnöjsamhet! Inte alltid bara ha mer och nytt hela tiden det gör oss inte lyckliga. Det finns en lycka i att få längta efter något och vänta på att få det att inte få allt direkt då man vill ha det. Ja det sa min pastor också i söndags, känns snart som jag refererar hans predikan men den var faktiskt väldigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela