Maria Lundblom Bäckström

Vad tycker jag som Kristdemokrat i Aneby kommun just nu?

Publicerad 2009-12-04 10:26:20 i Allmänt

En del av er som följer med vad som skrivs på Anebysidan i Smålandstidningen kanske undrar över vad jag står i frågan gällande barnomsorgen. Min man har ju lämnat ersättarplatsen i BU och även i KS (Barn och utbildningsutskottet och Kommunstyrelsen) och det har varit en del kring det.

Det han gör får stå för honom och jag stöttar honom i de beslut han gör om han känner att det är hans väg och jag går min väg.

Jag kan väl säga att när det gäller frågan om hur vi organiserar barnomsorgen i Aneby så är jag inte helt insatt i alla detaljer, det är helt omöjligt när man inte sitter i de forumen. Men jag tror att jag kanske har en lite avvikande åsikt i hur jag ser det i förhållande till en del i min partigrupp här i Aneby.

Jag tycker det är viktigt att underlätta för alla kommunens invånare så deras vardag blir dräglig!
Om man bor eller har flyttat in i en ort på landsbygden i Aneby kommun där det från början fanns en förskola (dagis) så har man anpassat sig till det på olika sätt precis som man har gjort i tätorten.

Om man bor på landsbygden så får man på sin fritid köra en del extra ibland för att handla och köra till fritidsaktiviteter men jag tror att vi måste ha ett rättvisetänk vad gäller vad som är rimligt för alla i Aneby kommun, att köra sina barn till förskola tex.

Vi måste se till hela kommunen!

Jag tycker vi som bor i små kommuner och på landsbygden behöver kämpa för att få alla våra partivänner i städerna att driva en politik som gynnar alla Sveriges invånare, både dem i städerna och oss på landsbygden.

Min slutsats i detta är: Jag är en Kristdemokrat som vill se till hela kommunen, både centralortens behov och landsbygdens behov!

Kommentarer

Postat av: Lennart Bondeson

Publicerad 2009-12-04 12:05:52

Hej! Som f.d Frinnarydsbo och släkten kvar i bla Aneby som är det intressant att läsa ditt inlägg.

Det finns stora utmaningar, särkilt för mindre kommuner när ekonomi sätter gränse, förstår verkligen frågorna.



Postat av: Annica Ride

Publicerad 2009-12-11 14:21:04

Hej Maria!

Ramlade in på din blogg via FB och började läsa...

Bra att du har en avvikande åsikt än dina partikamrater vad det gäller servicen (dagis & skola) på landsbygden! Jag har uppfattat Kristdemokraterna som ett parti som värnar om familjen, så man blir lite undrande över dina partikamraters framfarande....?

Du vet ju som mamma, likaväl som jag, hur kvalitetstiden ständigt fattas för umgånge med barnen. Ska vi då hålla på och hämta våra barn i fel väderstreck blir tiden(och orken efter 8 tim. arbetsdag) ännu knappare.

Vi har nu startat "Det stora landsbygdsupproret" och vi vet, att tillsammans är vi starka....

Om vi så inte lyckas åstadkomma några förändringar, så har vi i alla fall kämpat och sagt vår mening. Det går ju inte bara att sitta och titta på när Anebys fina landsbygd dör... Det lär ju bli konsekvensen.



Hälsn. Annica

Postat av: jimmys blogg

Publicerad 2009-12-12 23:10:03

Visst ska vi arbeta för hela kommunen och alla våra verksamheter. detta gav jag uttryck för då jag såg till att möta allmänheten i Lommaryd för ett par veckor sedan. Vi har alla lite olika utgångspunkt då vi ska sätta ner foten och ta ställning i olika frågor och alla kommer inte fram till samma sak. Stämningen i Lommaryd var god tyckte jag då. Efter att ha fått ta emot brev och läst i tidningen bliur jag lite fundersam över hur människor tänker sig att man ska föra som man säger "dialog". Vill jag ta en ordentlig diskussion i en fråga så inte gör jag det via tidningen. Då skötte företrädarna för Haurida förskola det hela betydligt bättre genom att faktiskt söka upp och ta diskussionen direkt med oss förtroendevalda. Lämnar vi kravet på saklighet och objektivitet från båda/alla sidor kan vi aldrig föra en vettig diskussion. Vi ses kanske på måndag så får vi prata mer...oliyckligt också att människor verkar förvänta sig en debatt i fullmäktige - vem ska ta upp den i så fall?

Postat av: Annica Ride

Publicerad 2009-12-14 18:40:23

Problemet bottnar ofta i att när vi engagerade människor bjuder in er politiker så upplever vi det som om vi aldrig får konkreta svar på våra frågor.

Efter ett politikermöte går många hem och reflekterar över vad som har sagts och många frågor kvarstår allt som oftast. Frustrationen infinner sig

hos många och leder då till insändare och tidningsrepotage.Vi har yttrandefrihet och att skriva i lokaltidningen är ett sätt att dela med sig och i bästa fall få människor att engagera sig.

Jag vet att ilskan över hur kommunen hanterar våra skattemedel är stor. Efter "luftslottet"Ekotopia blev inte förtroendet starkare.En lyckad politiker lyssnar på folkets röst, ser till helheten och hanterar de kommunala medlen därefter.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela