Maria Lundblom Bäckström

Tjat

Publicerad 2009-08-23 12:52:37 i Allmänt

Vems är felet när man som mamma eller pappa tjatar? (men jag tror vi mammor har en tendens att tjata lite mer)

Det här är ett dilemma som jag inte tror jag är ensam om.
För mig är det självklart: DET ÄR DE SOM ÄR PASSIVA OCH INTE HJÄLPER TILL ATT GÖRA DET ELEMENTÄRA SOM SKA GÖRAS I ETT HEM!

Om diskmaskinen är full och man som tonåring vet att det var nog rätt många dagar sedan man plockade ur den då är det ju den personens skyldighet att göra det! Men det tycker inte tonåringen.

Eller om man ätit och haft sig i köket så är det väl den som smulat ner och tagit fram som ska ta undan. Helt självklart för mig som mamma men tydligen inte för tonåringen.

DÅ....kommer det här med tjatet in och det blir lite otrevlig stämning! Då är det väl inte mitt fel!!??

Är det någon mamma eller pappa som känner igen sig?

Den tröst jag har är att jag var likadan. Mitt rum var sällan särskilt städat och jag smet gärna ifrån att hjälpa till tills mamma bad mig. Sen flyttade jag hemifrån till min lilla vindsvåning och ja det stod disk där med ibland men då var det ingen annan som diskade så jag lärde mig.

Ja jag är nog ingen pedant och kommer aldrig sträva efter att bli det men jag har nog rätt hyfsad ordning här i allfall...så det finns nog hopp även för den yngre generationen!

Skönt att skriva av sig lite om det här. Vet att det finns många många föräldrar därute som brottas med de här frågorna.

Fick ju åter igen höra på den där föreläsningen om hjärnan att framloben/pannloben i hjärnan den är inte helt utvecklad förrän i 20-25års åldern. Och där sitter empati och ordning mm. Så vi får väl stå ut med våra halvpsykopater i husen fram tills dess ha ha...jag skojar men lite sanning ligger det ju i det!

Kommentarer

Postat av: jessica

Publicerad 2009-08-23 17:03:44

Jag var likadan. Har nog mycket att göra att man inte är mogen för det. jag växte ifrån det så då gör nog dem nog det med. Snart flyttar dem ur boet. Lycka till!

Postat av: Maria

Publicerad 2009-08-23 17:13:19

Ja men när de flyttar tycker man kanske det är tomt! Man får ändå njuta av det liv som är, det är också härligt med många i familjen! Kram Maria

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-08-25 09:50:34

Hej,



Vad konstigt att du skrev just detta idag för jag kände mig lite ledsen imorse. För ibland känns det som om jag tjatar mer än jag pratar med familjen och särskild då min lilla prepubertala tonåring.

Man känner sig som världens tristaste mamma.



Men jag är tydligen inte ensam ialla fall.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela