Maria Lundblom Bäckström

Vem tar pengarna?

Publicerad 2009-04-19 18:59:18 i Allmänt

3,80kr
6,90kr
2,45kr
7,90kr

Gissa vad det är?


Just det, priset på en liter mjölk!
Förra året fick bönderna 3,80kr för en liter mjölk, Då tog man ca 6,90kr i affären.
Nu får bönderna 2,45kr för en liter mjölk då tar man ca 7,90kr i affären.

Men hallå! Vem får pengarna? Är det handeln som tex. Ica och coop?
Men de drunknar väl snart i inkomster och det kan man inte säga att bönderna gör.
Fodret till djuren har gått upp så de måste dessutom lägga mer pengar där.
Ska vi inte ha några bönder kvar i Sverige snart?

Många har nyss börjat satsa igen på sin mjölkproduktion och investerat i tex. ny teknik som mjölkrobotar och annat. Sen kom lågkonjukturen och mjölkpriset har sänkts och nu kan det bli svårt för många att överleva.
Men varför sänks då inte priset i affären?

Lägg den extra kronan, som butiken tar ut, till bönderna istället så deras företag kan överleva!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela