Maria Lundblom Bäckström

Att vara fritidspolitiker

Publicerad 2009-04-14 21:10:03 i Allmänt

När man är politiskt engagerad så förväntas man ofta tycka massa saker om allt möjligt. Ja det är ju säkert därför man blev politiker just för man är en person som tycker mycket. Så är det i allafall i mitt fall att jag tycker en hel del om rätt mycket.

Jaha har alla som känner mig skrattat färdigt nu, igenkännandets glädje! :)

Ja då kan jag fortsätta skriva nu!

Jo i allafall så är det ju så att när man är fritidspolitiker så är man det dels på sin fritid och dels så tar man tjänstledigt från sitt vanliga jobb för att tjänstgöra som politiker istället. Ofta tar ju jobbet mycket av ens tankar och engagemang och man kan lätt känna sig lite splittrad att hänga med i de politiska processer som pågår där man har förtroendeuppdrag.

Ja visst man får handlingar skickade att läsa men när man är mitt i ett sammanhang, som man är som heltidspolitiker, så får man informationen dels genom de handlingar man har, men en stor och viktig del är att man får den genom möten med olika tjänstemän. Man är mer delaktig i processen.
Det gör ju att man ibland kanske fattar beslut som man sen i efterhand kommer på att riktigt så där tyckte jag nog inte egentligen eller att man kanske inte alls var så insatt i det hela som man ville.

Men det är väl här partitillhörigheten kommer in och att man har gett sitt förtroende till den heltidspolitiker som sitter för det parti man är med i. Om man tittar på den landstingsgrupp jag tillhör i för Jönköpings län så har vi ju lite olika hjärtefrågor vi brinner för.
Jag blir tex nästan alltid engagerad när det gäller patientens delaktighet och medbestämmande, bemötandefrågorna och personalfrågor. Ja sen kan jag ju börja räkna upp massa annat också men det är nog ändå mycket av det som jag går igång mycket på.
En i gruppen driver alltid miljöfrågorna och sist vi hade möte så skrattade jag lite för jag tyckte det var så härligt att se hans envisa engagemang att driva det här.

Ja så även om man känner sig lite bristfällig ibland i sin politikerroll då jobb och familj tar mycket av ens tid och tankar så är det ändå för det mesta väldigt roligt att få vara en del av den demokratiska processen. Jag är glad för alla andra som också finns där och engagerar sig och försöker åstakomma något utifrån sina ideologiska idéer och engagemang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela